Master

Hvor lang kan en vinylside være? Hvordan leverer jeg en vinylmaster? Her får du svar på hvordan master lages for å få best mulig lydkvalitet på din vinyl.

Send oss en link til vinylmaster: 2 komprimerte filer, en for A siden og en for B siden. Sporliste/ que-sheet er også viktig å vedlegge med låttitel, låtlengde og total lengde per side så trykkeriet kan lage visuelle markeringer i vinylen for hvert spor.

Vi vil gjerne ha beskjed på sporliste om hastighet, audio sample rate og bit resolution.
Si ifra hvis dere ønsker å legge til ekstra pause mellom låtene i tillegg til det som er inkludert i master.

Hvor lang kan en vinylside være?
Det finnes ingen eksakt makslengde for vinyl, siden vinyl er et analogt format og lydbildet og volum avgjør plassbehovet. Mengden bass er feks avgjørende. Likevel kan vi anbefale følgende tommelfingerregler per vinylside:

33rpm
12″ – 19:20 minutt
10″ – 13:37 minutt
7″ – Anbefales ikke på 33 rpm

45rpm
12″ – 14:20 minutt
10″ – 10:05 minutt
7″ – 5:00 minutt

I tillegg deler vi følgende stalltips for vinyltrykk:

  • Bass tar plass! Basstung hiphop og stonermetal trenger ofte mer plass per side enn høyfrekvent lofi-punk eller visesang.
  • Hvis det er i overkant mye musikk på en vinylside kan det resultere i lavere lyd og i verste tilfelle at noe av topp og bunn i lydbildet forsvinner. Vrengninger kan også forekomme i slutten av sidene hvis det er stor lydbilde og litt i overkant mange minutter, så ett tips er å feks plassere akustiske låter som siste låter på sidene hvis det er en mulighet for det.
  • Gjør egen vinylmastering: Spør din masteringsekspert om dette, feks er det vanlig å legge bass i mono.

Vårt standard vinyltrykkeri har 3 forskjellige måter å kutte vinyl på. Hør med den som mastret utgivelsen hvordan hen anbefaler at utgivelsen skal kuttes og si ifra hvis dere ønsker annet enn standard kutting. Teksten under er på engelsk så alle som mastrer kan lese den:

Standard Cut: Quality is most important to me and I want the best cut possible. I am willing to accept corrections of volume and frequency content according to the cutting engineers expert opinion. We will still always aim to make the record sound as close to the master source as possible.

Flat cut: Quality is very important to me and I want a minimum of changes made, even if the record ends up quieter than most vinyl. This generally only applies if your audio has been specifically mastered for vinyl.

Loud cut: Loudness is most important to me and reasonable distortion is acceptable. If the master contains lots of high end then this may need to be reduced in order to cut loud.

A Short Guide To Vinyl Mastering

For the best results, audio should be specifically mastered for vinyl. Vinyl pre-mastering is a key step in optimising your audio files to obtain the best possible cut. A pre-master is created with minimal processing, leaving the rest of the mastering to the cutting engineers who have the experience and knowledge to achieve a great sounding cut every time. As a basic guideline, these are the most important points to remember when pre-mastering for vinyl.

  • Supply audio at around -4dBs to -6dBs (Headroom for an engineer to work with)
  • Mono the bass frequencies (300Hz and below)
  • Tame sibilance and avoid excessive high end
  • Avoid volume clipping (levels that exceed maximum)
  • Make minimal use of compressors and limiters
  • Communicate any requests or questions for the cutting engineers
  • 24 bit/44.1 kHz file types are preferred but not essential (minimum file quality is 16 bit/44.1 KHz)
  • Provide a track list including the record side splits, track names and lengths.

Andre ting som kan interessere deg: