Slik kjøper du din egen grav med Spotify promotion

Musikkbransjen har sin egen variant av klumper i sausen: Firkanter i statistikken. I det siste har vi sett stadig flere ellers oppegående artister komme til oss med statistikk som det åpenbart er noe muffens med. Hva har skjedd og hvorfor er dette så ille?

Man kan trygt si at manipulasjon og musikkbransje har gått hånd i hånd fra starten. Det finnes til og med et eget uttrykk for bransjens systematiske bestikkelse av radio redaktører: Payola. Og vi husker når Christer Falck i sin tid kjøpte lassevis av egne CD-singler. Dette hadde heldigvis sine fysiske begrensninger: Det er grenser for hvor mange CD-singler selv Falck klarer å bære i en tur! Manipulasjonen ser imidlertid ut til å ta helt nye dimensjoner etter digitaliseringen: DNs avdekking av Tidals tilsynelatende juksing med streamingtall er nå under etterforskning hos Økokrim. Men hvis dette sprer seg til grasrotnivå og artistene selv bruker penger på kosmetisk streaming - da har vi et større problem.

Her er noen eksempler:

Her ser vi at det ble utført kjøp av følgere i januar. Den karakteristiske firkanten viser at dette er manipulasjon ikke organiske, reelle brukere! Den brå nedturen i mai kommer av Spotifys sletting av falske brukere.

Her ser vi antall månedlige lyttere stige med nøyaktig samme antall hver dag over en måned før det dropper ned til 0 igjen. Et typisk digitalt fingeravtrykk. Hvordan kan dette skje uten manipulasjon?

Vi har også merket oss at disse byene har vært gjengangere i tilfellene vi har sett på.

Kjøpte streams er ikke bare juks og dårlig gjort, det drar også ned hele bransjen på flere måter: Så lenge vi har en pro-rata modell på utbetalingen til artister og plateselskap, vil kjøpte streams trekke ned verdien også for reelle streams. Juksepavene vil selv også fanges av junkie-avhengighet : Jo mer du jukser, jo mer penger må du skaffe for å vedlikeholde illlusjonen. Shit, den nedturen ser ikke bra ut kompis!

Hva er så motgiften? Joda, Spotify bør ta ytterligere forhåndsregler for å avdekke manipulasjon. Men det blir for enkelt å bare peke på dem. Artister bør ta ansvar og sjekke innholdet i "Spotify promotion"-kampanjene sine. Kanskje vi i bransjen også skal gå litt i oss i selv når vi har skapt en verden hvor band tenker det er mer naturlig å betale for manipulasjon enn å sette opp en kul konsert med noen kompiser?

Heldigvis har vi fremdeles en verden hvor de eldste triksene i boka fremdeles fungerer: Lag god musikk, vær tydelig i budskapet og ikke minst, vær en person man kan stole på.

- Eivind Imingen og Kristian Kallevik
Tiger Safari AS: Platebutikken Tiger, Fysisk Format, Diger Distro