Man kan trygt si at manipulasjon og musikkbransje har gått hånd i hånd fra starten. Det finnes til og med et eget uttrykk for bransjens systematiske bestikkelse av radio redaktører: Payola. Og vi husker når Christer Falck i sin tid kjøpte lassevis av egne CD-singler. Dette hadde heldigvis sine fysiske begrensninger: Det er grenser for hvor mange CD-singler selv Falck klarer å bære i en tur! Manipulasjonen ser imidlertid ut til å ta helt nye dimensjoner etter digitaliseringen: DNs avdekking av Tidals tilsynelatende juksing med streamingtall er nå under etterforskning hos Økokrim. Men hvis dette sprer seg til grasrotnivå og artistene selv bruker penger på kosmetisk streaming - da har vi et større problem.
Her er noen eksempler:
Her ser vi at det ble utført kjøp av følgere i januar. Den karakteristiske firkanten viser at dette er manipulasjon ikke organiske, reelle brukere! Den brå nedturen i mai kommer av Spotifys sletting av falske brukere.
Her ser vi antall månedlige lyttere stige med nøyaktig samme antall hver dag over en måned før det dropper ned til 0 igjen. Et typisk digitalt fingeravtrykk. Hvordan kan dette skje uten manipulasjon?
Vi har også merket oss at disse byene har vært gjengangere i tilfellene vi har sett på.
Kjøpte streams er ikke bare juks og dårlig gjort, det drar også ned hele bransjen på flere måter: Så lenge vi har en pro-rata modell på utbetalingen til artister og plateselskap, vil kjøpte streams trekke ned verdien også for reelle streams. Juksepavene vil selv også fanges av junkie-avhengighet : Jo mer du jukser, jo mer penger må du skaffe for å vedlikeholde illlusjonen. Shit, den nedturen ser ikke bra ut kompis!
Hva er så motgiften? Joda, Spotify bør ta ytterligere forhåndsregler for å avdekke manipulasjon. Men det blir for enkelt å bare peke på dem. Artister bør ta ansvar og sjekke innholdet i "Spotify promotion"-kampanjene sine. Kanskje vi i bransjen også skal gå litt i oss i selv når vi har skapt en verden hvor band tenker det er mer naturlig å betale for manipulasjon enn å sette opp en kul konsert med noen kompiser?
Heldigvis har vi fremdeles en verden hvor de eldste triksene i boka fremdeles fungerer: Lag god musikk, vær tydelig i budskapet og ikke minst, vær en person man kan stole på.
- Eivind Imingen og Kristian Kallevik
Tiger Safari AS: Platebutikken Tiger, Fysisk Format, Diger Distro